Hey hey! hop in guys. Follow me on Blogger and Twitter ,add me on Facebook and I'll hit you back! serious! xoxo, Nemo. :))

Wednesday, November 9, 2011

Stuff #2 - Nura : Rise of the Yokai Clan

Okay, dah lama aku tak update page ni. adalah masalah-masalah teknikal yang tak dapat dielakkan. :)
Hari ni aku nak cakap dengan korang pasal anime yang aku minat. aku ni memang benda-benda yang ade kaitan dengan Jepun. sorrylah. aku tak layan Korea stuff ni. tapi, Jepun aku layan especially ANIME!

Mula cerita. Kali ni aku nak kenalkan anime NURA : RISE OF THE YOKAI CLAN. Buat korang yang tak pernah layan anime, cerita ni boleh tahan lah. dengan jalan cerita yang mantap jugaklah. Anime ni seperti kebanyakan anime lain bermula daripada manga dan kemudian diadaptasi kepada animasi. Nama Jepun cerita ni adalah Nurarihyon no Mago. aku tak bace manga die, aku terus layan anime jek. <---pemalas. =="

Cover Nurarihyon no Mago manga 1st edition

Ni Rikuo Nura yang manusia.


Rikuo Nura yang Yokai version punye. *giler cool!









Cerita nya pasal seorang budak lelaki. Nama budak ni Rikuo Nura. Rikuo ni adalah part "yokai", part human. Maknanye die ni campuran yokai dan manusia lah. Yokai ni sebenarnye macam "demon" atau macam hantu lah. Disebabkan Rikuo ni hanye sebahagian jek yokai, die ni boleh bertukar mejadi yokai hanya bila bulan dah muncul. senang cerita sebelah malam jelah die boleh jadik yokai. lepas tu die akan jadik manusia balik bila matahari terbit. Rikuo tinggal dengan atuk die dalam sebuah rumah yang penuh dengan yokai jugak sebab atuk die ni "Ketua Yokai Puak Nura". Rikuo sebenarnye bakal mewarisi atuk die menjadik ketua puak yang ketiga tapi die tak nak. jadik die seboleh-boleh buat perkara yang baik-baik supaya die tak jadik yokai. tapi akhirnye die tahu die tak boleh lawan takdir, jadik die terima offer jadik ketua yokai ketiga. tapi die ni yokai yang baik lah sebab die ni yokai yang tolong manusia. Jadik selepas die jadik ketua yokai yang ketiga die punya ahli puak ramai dalam Hyakki Yako dan menggunakan tagline "Fear" atau "Ketakutan".
Ni Atuk Rikuo. Die ni Yokai. Ketua Yokai Pertama.





*Hyakki Yako tu macam parade atau perarakan untuk yokai pada waktu malam musim panas. Dipercayai siapa-siapa yang melintasi perarakan ni, die akan mati. Tapi bende ni kepercayaan jek.


Dah siap! lain kali aku update lagi okay. Korang try lah tengok anime ni. SELAMAT MENCUBA! :)

No comments:

Post a Comment

rasa nak cakap